Què tenir present a l'hora de posar en marxa una botiga 'flagship'?
1. Què significa el concepte anglosaxó 'flagship'?
'Flagship' es tradueix com a "vaixell insígnia" al sector comercial, en el mateix sentit, significa "botiga model": no és un centre comercial més.
Aquest tipus de botiga va néixer als Estats Units els anys noranta i es va globalitzar a partir de l'any 2000. No obstant això, no és descartable que l'aparició fos anterior lligada a l'espectacular expansió econòmica dels "trenta gloriosos" (1945-73). En aquell context de consum creixent té sentit sospitar que alguna marca aprofités per a vincular-se a un establiment emblemàtic.
2. És sempre recomanable que com empresari aposti per una botiga 'flagship'?
No. Per tres motius:
- Un pràctic: "les botigues insígnia" són molt cares. Per tant, no n'hi ha prou que la nostra empresa tingui un benefici escàs, també desaconsellem enèrgicament posar-les en marxa en cas de patir pèrdues.
- Un de màrqueting: si no hi ha una "imatge de marca" consolidada no té sentit obrir una 'flagship'. No obstant això, esforçar-se per "construir marca" paga la pena. Fer-ho, com a Finques Feliu sabem, requereix: treball constant, convenciment i molta coherència.
- Un fet consumat: les 'flagship' s'identifiquen únicament amb la venda al detall.
3. Ens coneixem com a organització i tenim una marca consolidada. Volem una "botiga model": Quins objectius té? Què ens aportarà? i Quin cost té?
Aquest tipus d'establiment és una aposta estratègica d'empresa. Això implica que hem d'"alinear" tots els departaments de la nostra organització perquè la iniciativa sigui un èxit.
Per paradoxal que a primera vista pugui semblar una botiga emblemàtica no té com a primer propòsit vendre. Per entendre per què pensem en l'exemple d'Apple: l'any 2021, a Espanya, la marca de la poma mossegada va vendre per valor de 347 milions de € (més del 10% del PIB d'Andorra aquell any). Les grans marques alliberades de la pressió de facturar cerquen aconseguir a la vegada tres "intangibles" molt desitjables:
- Projectar fortalesa: Inditex l'any 2017, segons el diari econòmic Elconfidencial va invertir 600 milions d'euros en 424 botigues de tot el món, és a dir, una inversió unitària d'1,42 milions.
- Irradiar prestigi: situar la 'flagship' a l'avinguda més important de la ciutat demostra poder.
- Atraure la notorietat: avui, en l'època de la comunicació multicanal cada vegada té més importància què sent el client a la botiga i, conseqüentment, què comunica amb la seva ressenya o per les seves xarxes, per això, les "botigues model" s'ofereixen una experiència multisensorial que impressioni.
Gràcies a això, l'impacte futur de la marca es multiplicarà.
Esperem haver respost tots els teus dubtes!