Un café amb... Jesús “Suso” Grau, Community Manager de Finques Feliu
Finques Feliu (en endavant FF):
1. Gestionar la imatge d'una empresa a Internet és una gran responsabilitat, quins obstacles i satisfaccions destacaries d'aquest treball?
Jesús Grau (en endavant JG):
Les dificultats són:
- Actualitzar constantment el contingut en Xarxes Socials i, al mateix temps, haver de tractar amb nova informació: llegir-la, investigar, interactuar amb els nostres seguidors, redactar un article setmanal etc.
- Gestionar les crisis de reputació combinant: mà esquerra en la primera interlocució, capacitat per esbrinar què ha passat i agilitat per respondre.
- Admetre que una informació que m'ha costat molt trobar pot no tenir cap repercussió i minimitzar el risc que em passi desapercebuda alguna cosa important.
- En el passat, en personalitzar molt els missatges, em va costar diferenciar que represento i parlo en nom de la nostra empresa.
Les satisfaccions són:
- Veure que l'empresa confia en mi.
- Haver pogut culminar amb èxit col·laboracions per a fer articles amb professionals que no treballen a Feliu.
- Haver estat autoritzat per Finques Feliu a participar al Barcelona Meeting Point 2018.
- Haver rebut correccions desinteressades de persones que no treballen a Feliu en tuits puntuals on m'he deixat alguna paraula.
FF: 2. El teu treball es desenvolupa majoritàriament darrere d'una pantalla, adaptar-te al teletreball a causa de la crisi sanitària va suposar un gran canvi per a tu?
JG: Per a tothom la COVID-19 ha estat un canvi radical i, en menor o major mesura un cop psicològic, però:
- No he estat malalt
- He pogut resistir psicològicament gairebé un any sense anar a l'oficina
- He tingut la satisfacció incomparable que coneguts i amics molt pròxims han superat un quadre greu de COVID-19.
FF: 3. Has hagut de prendre mesures concretes per protegir-te de la COVID-19? Com afronteu aquesta qüestió les persones amb una discapacitat com la teva?
JG: Sí, deixar de veure molts amics/es per precaució, a més d'abandonar ball i natació.
Quan parlem de discapacitat cal tenir clar que cada persona és un món. Ara bé, puc aconsellar com afrontar confinaments:
- Protegeix-te: el virus es transmet per l'aire. Per combatre'l cal obrir les finestres 15 minuts cada hora (en cas de no poder demana ajuda a qui et cuidi), renta't les mans sovint amb sabons naturals per no causar-te lesions en la pell, extrema la neteja de superfícies -o demana-ho a qui et cuidi-.
- Continua actiu/va: protegir-se des d'un punt de vista físic és indispensable, però, de la mateixa manera, cal blindar-se psicològicament. Busca activitats que puguis fer com: llegir, pintar, jugar, mostrar afecte als altres -persones o mascotes-, fer exercicis que t'hagi prescrit el terapeuta o potser, fins i tot, tens una bici estàtica. Des del punt de vista del cuidador/a: es tracta de mantenir els estímuls vitals per a la persona diversa funcional.
- No oblidis als amics/es: en una situació de confinament cal mantenir els llaços socials, per això, utilitza: visites cara a cara ben protegit/a, videotrucades, xarxes socials, etc.
Vull aprofitar per demanar a: administració pública, empreses i societat que s'ajudi més a les persones amb mobilitat reduïda i diversitats funcionals sensorials a superar situacions com els confinaments. Tot això sense oblidar dirigir-me a tots els professionals sanitaris i cuidadors per agrair el seu treball.
FF: 4. Ets politòleg de formació. No obstant això, la teva carrera professional va derivar cap al Mitjà social i la gestió de xarxes socials, com va ser aquest canvi de rumb?
JG: Vaig entrar a Feliu l'any 2012. Llavors, feia tasques molt diferents de l'actual: informes, disseny de repositori, etc. En aquell moment, l'Ignasi Feliu, va assumir personalment la meva formació però també estic molt agraït als/es companys.
El 2015 l'empresa va decidir apostar molt fort pel Mitjà social i fer que un professional, Pedro García, em formés. A més en Pere Acosta i en Carles Subirà em van aportar la seva energia per a començar l'etapa com Community Manager i de Blogger amb pas segur.
Un/a politòleg/a està format per: analitzar el comportament dels actors, argumentar, convèncer, assessor un càrrec públic i gestionar un govern. Les tres primeres habilitats són imprescindibles per a gestionar xarxes sense ficar-se en problemes.
FF: 5. Alimentar un blog de manera setmanal requereix molta constància i planificació i tu compleixes puntualment amb un nou post cada dilluns: Quin és el secret?
JG: Preguntar-se "avui què voldria saber?". Ara bé, també és crucial que hagi nadat 35 anys: la rutina mental que exigeix publicar un blog de forma regular no és lluny de l'esport. A la piscina vaig aprendre que un/a mai s'ha de sentir "titular”. La teva voluntat importa, però és gràcies als altres que millorem.
Un/a nedador/a o un/a tenista professional competeix individualment. Per aquest motiu, l'espectador pensa que tots els encerts són totalment seus. Tanmateix, darrere hi ha: l'entrenador, el recuperador físic o el psicòleg esportiu, a més, d'hores d'esforç mental, perfeccionament constant i suor molt lluny dels aplaudiments.
FF: 6. Com recordes la teva incorporació a l'equip de Finques Feliu i quin balanç fas?
JG: Ja l'any 2010 Ignasi Feliu va seleccionar el meu CV. Jo em vaig anotar tot durant l'entrevista, però vaig dir que a causa de la meva lentitud desgraciadament no podria fer el treball, però que volia una oportunitat.Ignasi va dir: “d'acord tindràs un lloc de treball”. Va complir!. La meva incorporació es va concretar dos anys més tard: al setembre de 2012 amb el vistiplau de Joan Maria Feliu, el nostre Soci Director, i de la nostra cap de recursos Humans Dolores Navarro i amb un treball que ara sí que em veia capaç de fer.
Tot va ser un procés d'aprenentatge per a tothom. El balanç és molt positiu: sento que des dels becaris/as fins al soci director són el meu equip.
FF: 7. I de cara al futur, Quin és el camí que seguirà Finques Feliu respecte a la gestió de la seva reputació digital i la interacció amb els partners a través de les xarxes socials?
JG: La nostra prioritat és enfortir la relació amb els col·laboradors actuals i, així, fer fiable el subministrament de contingut i alhora, continuar creant notícies pròpies.
Amb independència de que jo sigui el responsable actual de Xarxes Socials i el blog, crec que tots/es hem après com és d'important una vivaç comunicació.